Beeldcoaching voor het gehele (of gedeeltelijke) team is nog niet zo bekend. Toch heb ik al meerder keren de kracht en mogelijkheid ervan ervaren!  Dus ben jij op zoek naar inspiratie, motivatie, verbinding, verdieping, ontwikkeling en groei voor jouw team? Dan ben je hier op het goede adres.

driehoek

het team in beeld

Beeldcoaching is een geweldig krachtig middel om in te zetten bij de ontwikkeling van je team om zo te bouwen aan goed onderwijs! Wat maakt samen kijken naar beelden zo inspirerend? Beelden geven je inzicht en bieden ondersteuning bij reflectie op je eigen handelen én dat van je collega’s. Omdat bij de coaching kwaliteiten altijd het uitgangspunt zijn, is het een hele fijne, positieve en concrete manier van werken. Natuurlijk staat ook bij samen kijken veiligheid en vertrouwen voorop. Doordat hier de nodige aandacht aan besteed wordt, is deze manier van teamcoaching een waardevolle verdieping voor teambuilding.

Ook voor de implementatie van onderwijsinnovaties blijkt beeldcoaching een effectieve methode van begeleiden te zijn. Dit kan zowel door individuele begeleiding als begeleide intervisie als onderdeel van bijvoorbeeld een teamvergadering. Het samen kijken naar beelden levert op deze manier een krachtige positieve bijdrage  aan samen gedragen onderwijs.

Een derde manier om beeldcoaching in teamverband in te zetten is voor het vergroten van deskundigheidsbevordering met begeleide intervisie. Door hier beelden bij te betrekken, praat je niet alleen met elkaar, maar heb je ook oog voor elkaar…. door middel van kijken leren en groeien. Ook bij deze methode wordt uitgegaan van de kwaliteiten van de diverse collega’s. Vooorwaarde voor deze manier van werken is dat iedereen in de groep beelden inbrengt, of het nu om een tweetal of een grotere groep gaat. Opnames voor de intervisie worden over het algemeen door de leraren zelf gemaakt.

Wil je meer info of toelichting hoe één van bovenstaande vormen jullie team kan laten groeien? Ik kom graag langs om mogelijkheden te bespreken. Laat het me weten via christel@oogvooronderwijs.nl.

Samen + kijken = leren + ontwikkelen

mogelijkheden binnen begeleide intervisie

Naar aanleiding van een gezamenlijke leervraag
Tijdens het intakegesprek wordt een gezamenlijke leervraag cq. leerdoel geformuleerd. Vanuit deze leervraag worden opnames gemaakt. Daarna zijn er verschillende opties: of de beelden worden daarna geanalyseerd door de leraar en de beeldcoach. Vervolgens worden ze bekeken en besproken in de groep. Of de beelden worden niet voorbereid, maar tijdens de intervisie zelf bekeken en besproken volgens de VERP methode (Video Enhanced Reflective Practice).

Naar aanleiding van een persoonlijke leervraag
Persoonlijke leervragen cq. doelen worden in beeld gebracht en door de groep geanalyseerd, verhelderd en besproken om zo leren van elkaar. Er is immers altijd wel een gemene deler.

OvO aanhalingsteken

"We can teach only if we are willing to learn"

simon simek